Зовнішнє незалежне оцінювання – прогресивний крок Української освіти, чи чергова пастка?

Останнім часом освіта в Україні переживає глобальні реформи. Цього року міністерство освіти видало наказ, за яким перепусткою до вступу у вищі навчальні заклади України став сертифікат зовнішнього незалежного оцінювання. 31 числа минулого місяця розпочали розсилати запрошення до пунктів реєстрації для учасників зовнішнього оцінювання. Доречі, ці запрошення є перепусткою до пункту тестування, тому якщо учасник не отримає запрошення до 17 квітня, необхідно негайно звернутись до найближчого центру оцінювання якості освіти, тому що відсутність запрошення може призвезти до серьойзних наслідків для потенційного учасника. Так офіційно повідомляє Український центр оцінювання якості освіти. З 17 березня учасники мають можливість перевірити ступінь своєї готовності до незалежного тестування, тому що на сайтах Міністерства освіти і науки України й Українського центру оцінювання якості освіти можна закачати тренувальні завдання з різних предметів, що будуть підлягати оцінюванню. Тобто підготовка до тестування зараз триває як то кажуть повною мірою. Але чи готова країна і, насамперед, майбутні учасники оцінювання до такого вирішального кроку?

Насправді доволі суттєве непорозуміння виникло ще тоді, коли виявилось, що нажаль не всі загальноосвітні школи отримали вчасно офіційну інформацію для підготовки до зовнішнього тестування, особливо це стосується віддалених куточків України. Через що вони не змогли вчасно повідомити учнів про необхідність реєстрації. Таким чином і учні і саме керівництво навчальних закладів потрапляло у досить складну ситуацію. Деякі навчальні заклади виявились геть не готові підключитись до таких швидких змін. Але так чи інакше ми переступили через перший не зовсім вдалий етап і продовжили підготовку до проведення тестування.

Нещодавно, 20 березня, президент України Віктор Ющенко підписав наказ „про додаткові заходи щодо підвищення якості освіти в Україні”, який стосується саме вирішення проблемних питань, пов’язанних з зовнішнім незалежним тестуванням. В наказі, підписаном президентом, зокрема йшлося про забезпечення учнів випускних класів та їх батьків належною інформацією відносно проведення оцінювання. Спробуємо покластись на відповідні органи, сподіваючись, що цей заход дійсно допоможе уникнути, або принаймі зменшити появу подальших непорозумінь навколо тестування. Але чи готові самі учасники до таких радикальних змін, це питання лишається відкритим. Давайте спробуємо дізнатись про це у них.

Проведене опитування серед майбутніх учасників та їх батьків показало, як і передбачалось, що погляди розділились. Але серед більшості опитуваних відповіддю стало негативне ставлення до зовнішнього незалежного оцінювання. І, насамперед причина, яку зазначили учасникі опитування – це побоювання відносно готовності випускників шкіл та коледжей до тестування. Деякі навіть скаржились на часткову відсутність у шкільній программі загальноосвітньої школи, де майбутні учасники отримували середню освіту, завдань такого рівня, який наведено у прикладах для підготовки до тестування на офіційних сайтах. З цим питанням, доречі, все не так просто. Якщо насправді має місце прогалина у шкільній программі, то це одне, але якщо нестача знань викликана недбалими діями викладача, навіть якщо батьки учнів спробують оскаржити це питання у відповідних органах, наврядчи вдасця довести точну відсутність розгляду задач, аналогічних до тих, що використовуються у тестуванні, тому що призначення самих тестів, не тільки перевірити ступінь отриманних знань, але ще й якість, тобто вміння застосовувати ці знання на практиці. Так це насправді чи ні у данному випадку важко сказати, тому що далеко не всі опитувані забажали прокоментувати власні заяви. Але є і більш обгрунтовані відповіді. Насамперед, це стосується переваги у знаннях випускників шкіл з погибленим вивченням тих чи інших предметів у порівнянні зі знаннями учнів звичайних середніх шкіл. Ми спробували порівняти шкільні програми звичайної та спеціалізованої шкіл, і, дійсно, суттєва нерівновага має місце.  Наприклад деякі ВНЗ ввели обов’язковим предметом «основи економіки», що за стандартною програмою загальноосвітньої середньої школи вивчається лише рік по академічній годині на тиждень. Тоді як у спеціалізованих школах, таких як 52 середня спеціалізована школа (в якій запроваджено поглибленне вивчення предметів інформатики, математики, іноземної мови, економіки), на вивчення цього предмету відводиться не один рік і на декілька порядків більше часів. То що ж з цього випливає? Висновок напрошується сам по собі. Невже звичайні середні школи поступово здають позицію втратчаючи актуальність, та поступаючись більш досконалим спеціалізованим школам? Звісно нестачу знань можна компенсувати за допомогою курсів, чи занятть з репетитором, але останнім часом цей спосіб навчання набув такої популярності, що поступово вийшов на недешевий рівень. Далеко не кожній сім’ї по кишені наймати репетитора навідь з одного предмета, не кажучи вже про три (пройти ЗНО необхідно по 3-м предметам). Що ж до учнів, то виявляється їм та їхнім батькам тепер набагато раніше прийдеться визначатись з напрямком подальшого розвитку та планами на майбутнє – так простіше заздалегідь спрямувати свої зусилля на досягнення найкращого результату у тестуванні. Доречі найбільш незахищеними та непідготовленими до нововведення нажаль знову ж таки опинились учні сільських шкіл, які не те, що не можуть розраховувати на поглибленні знання, але здебільшого навіть не отримують належного загальноосвітнього рівня, через брак рівня викладачів і нестачу самих викладачів на посадах у сільських школах. Що вже казати про рівень освіти в селі, коли у нашій країні ще досі через брак коштів  на посаду викладача дуже часто влаштовуються або ті, хто хоче уникнути служби в армії, чи ті, кому більше нема куди піти працювати! Інакше кажучи люди у безвихідному становищі, а не ті, чиє покликання навчати дітей. Ще дуже типовими є випадки, коли через нестачу бажаючих працювати викладачем у селах одні і ті ж викладачі змушені викладати по декілька предметів, до яких вони не мали відношення раніше, окрім предмету на якому вони спеціалізувались. Тобто про такі довічні цінності як ентузіазм, ініціатива та досвідченність з боку викладача вже мови не йдеться. Тож виявляється, що головна мета проведення зовнішнього оцінювання, а саме «об'єктивне та неупереджене оцінювання рівня навчальних досягнень осіб, які закінчили загальноосвітній навчальний заклад і виявили бажання вступити до вищих навчальних закладів» не є повністю досяжною, принаймі для випускників деяких загальноосвітніх сільських шкіл у порівнянні з учнями з міста, не кажучі вже про спеціалізовані середні школи. Про всяк випадок, тим, хто раптом виявиться незадоволеним якістю проведення тестування і це незадоволення буде не без підставним, нагадаю, що учасники зовнішнього оцінювання, мають право на апеляцію щодо порушень процедури проходження тестування або результатів тестування.  

Повернемось все ж таки до питання незадоволенності з приводу введення тестування. У теперішнього покоління учасників зовнішнього незалежного оцінювання не було достатньо часу на те, щоб перенастроїтись з попередньої старої системи випускних та вступних іспитів до теперішньої ситуації, принаймі так вважають противники цього нововведення. Ще одна причина обурень, яку висловлювали останні - це введення нової програми без належного врахування погляду з боку громадської спільноти на це питання. Не дивлячись на те, що у 2007 році відбулась перша спроба тестування, ця спроба не була достатньо масштабною, як вважають деякі опитуванні. На їх думку цьогорічний захід мав би стати генеральною репетицією, тобто що цього року краще було б надати учням вибір: складати іспити за старою програмою, чи пройти тестування.

Безумовно нашій освіті потрібні зміни, але за думкою деяких фахівців та більшості громадськості такий масштабний захід потребував більш ретельної подготовки та більше часу на впровадження. Нагадаю, що ще у 90-х роках також відбулась спроба ввести тестування щось на зразок того, що ми намагаємось запровадити сьогодні, але тоді експеримент так і залишився експериментом. Саме тоді, після спроби взяти участь у тестуванні у учасників залишалась можливість пройти звичайні іспити, чим, доречі, скористалась на той час більшість випускників, тому, що більшість учасників лишилась незадоволеною своїми результатами тестування. Цікавим є питання, чому було згаяно стільки часу після спроби у 90-х роках? За ці роки, а вже минуло більше десяти років, можна б було ретельно і поступово підготуватись до переходу на нову систему. Шкода, що цей час не було використано, принаймі повною мірою, судячи зі швидкості впровадження та деяких непорозумінь, яких не вдалось уникнути при переході до нової системи.

Але треба зазначити, що не дивлячись ні на що, нова програма однак знайшла багато своїх прихильників. Як ствержують ті учні, які цілком задоволені новими змінами, зовнішнє незалежне опитування швидше за все не подобається тим, хто почувається невпевнено, через те що в свій час не приділяв належної уваги навчанню. Це твердження також не є безпідставним, адже за останні часи рівень уваги та зацікавленності навчанням знизився до жахливої межі, що дійсно призвело до падіння якості набутих впродовж навчання знань. І хоча багато чого залежить від викладачів та шкільної програми, але все одно прагнення до набуття знань значною мірою залежить як від батьків, так і від самих учнів. Тож необхідно звертати на це увагу.

А поки що українська освіта робить новий крок, і час покаже, яким він стане для неї, які ще зміни він зпричинить для майбутнього нашої освіти. Залишилось лише побажати успіху цьогорічним учасникам, на чиї плечі лягла така велика відповідальність – опинитись у центрі подій, стати першовідкривачами нової ланки на шляху здобуття освіти. Шановні випускники, бажаємо вам успіхів та вдало пройти тестування!




Письмо администрации Размещение рекламы Правила
При любом использовании материалов сайта обязательна гиперссылка на сайт «Репетитор».
По всем вопросам обращайтесь: repetitor_admin[@]repetitor.ua | +380677171698; Рабочие дни: понедельник - пятница c 9:00 до 19:00; В течении дня с вами свяжутся или напишите через форму обратной связи
Разработка и Дизайн компании Awelan
Rambler's Top100 Здесь находится аттестат нашего WM идентификатора 143385800816
Проверить аттестат